بزودی جشنواره بزرگی برگزار خواهد شد...

شرکت می کنم.
نصب بازی کنسول
مقالات سینما ایران و جهان

چرا اوپنهایمر را پرومتئوس آمریکایی نامیدند؟

چرا اوپنهایمر را پرومتئوس آمریکایی نامیدند؟ اوپنهایمر کریستوفر نولان بر اساس پرنده کای و پرومتئوس آمریکایی مارتین جی شروین ساخته شده است و حتی به طرز ماهرانه ای نشان می دهد که چرا این لقب به این فیزیکدان برجسته داده شده است. فیلم برنده اسکار اوپنهایمر نه تنها به دلیل پدیده فرهنگ پاپ باربنهایمر بلکه به دلیل تصویری جذاب از توسعه بمب اتمی و پیامدهای آن در طول جنگ جهانی دوم، موجی در باکس آفیس جهانی ایجاد کرد. در حالی که اوپنهایمر با به تصویر کشیدن رویدادهای تاریخی سهم نسبتاً خوبی از آزادی های خلاقانه دارد، فیلم دارای برخی اجراهای باورنکردنی و تصاویر به یاد ماندنی است. در ادامه با فناورانه همراه باشید …

حتی از منظر روایی، اوپنهایمر کریستوفر نولان کار فوق‌العاده‌ای را در غوطه‌ور ساختن مخاطبان در نبوغ این شخصیت برجسته انجام می‌دهد، در حالی که بمب اتمی بدنام را قبل از اینکه در نهایت از مهلکه خارج شود، بسازد. با این حال، فیلم به جای گذر از نقاط عطف اصلی سفر اوپنهایمر به عنوان یک فیزیکدان، عمیقاً به انگیزه های پیچیده و معضلات اخلاقی او قبل و بعد از ساخت بمب می پردازد. جالب اینجاست که این فیلم همچنین داستان او را با داستان پرومتئوس موازی می کند و توضیح می دهد که چرا جی رابرت اوپنهایمر به پرومتئوس آمریکایی نیز معروف است.

در اساطیر یونانی، پرومتئوس تیتانی بود که در تلاش برای کمک به بشریت، با دزدیدن آتش از کوه راشمور و هدیه دادن آن به انسان، زئوس را به چالش کشید. از آنجایی که آتش به یکی از حیاتی ترین ابزار برای سرعت بخشیدن به توسعه بشریت تبدیل شده است، به عنوان نمادی از دانش و تمدن عمل کرده است. پرومتئوس، اما، زمانی که زئوس او را در کوه قفقاز به زنجیر کشید، جایی که عقابی به آرامی از جگرش تغذیه کرد، با عواقب وخیم اعمال خود مواجه شد. از آنجایی که پرومتئوس جاودانه بود، کبد او هر شب بازسازی می شد و او را مجبور می کرد شکنجه ابدی را تحمل کند.

در کتاب کای برد و مارتین جی. شروین، پرومتئوس آمریکایی: پیروزی و تراژدی جی. رابرت اوپنهایمر، که الهام بخش اوپنهایمر کریستوفر نولان بود، نویسندگان فیزیکدان عنوان‌دار را با تیتان یونانی مقایسه می‌کنند. این کتاب نشان می‌دهد که چگونه، درست مانند پرومتئوس سرکش به بشریت، اوپنهایمر بمب اتم را به بشریت هدیه کرد. با این حال، هنگامی که او تلاش کرد تا به جهان در مورد خطرات احتمالی اختراع خود هشدار دهد، مقامات، مانند زئوس، خشمگین شدند و با مجازات او تلافی کردند. در اینجا گزیده ای از کتاب مقایسه اوپنهایمر با پرومتئوس آمده است:

مانند کتاب، اوپنهایمر کریستوفر نولان نیز تلاش می‌کند بین داستان پرومتئوس و سفر اوپنهایمر تشابهاتی را ترسیم کند. فیلم با این جمله شروع می شود: “پرومته آتش را از خدایان دزدید و آن را به انسان داد. به همین دلیل او را به صخره ای زنجیر کردند و تا ابد شکنجه کردند.” این کاملاً خلاصه داستان اوپنهایمر در فیلم است. مانند پرومته که آتش را به ارمغان می آورد، اوپنهایمر نیز بمب اتمی را به بشریت هدیه می دهد و آغاز دوره جدیدی از پیشرفت های علمی را رقم می زند. با این حال، تلاش او برای پیشرفت و روشنگری با قیمت گزافی همراه است و در نهایت منجر به سقوط خودش می شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
نمایش بیشتر

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات و نظرات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مرتبط را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • از ثبت نظرات سیاسی,عقیدتی و دینی اکیدا بپرهیزید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
دکمه بازگشت به بالا
به تلگرام ما بپیوندید و از جدیدترین اخبارها , ایردراپ های ارز دیجیتال, کدهای تخفیف , کدهای مورس و دریافت سکه ارز ها باخبر شوید.
کانال تلگرام
گروه تلگرام
به تلگرام فناورانه بپیوندید و از جدیدترین اخبارها , ایردراپ های ارز دیجیتال, کدهای تخفیف , کدهای مورس و دریافت سکه رمز ارزها باخبر شوید.
گروه تلگرام
کانال تلگرام