بزودی جشنواره بزرگی برگزار خواهد شد...

شرکت می کنم.
نصب بازی کنسول
مقالات سینما ایران و جهان

بهترین فیلم های ترسناک بریتانیایی

از دوران سینمای صامت، فیلمسازان و استودیوهای بریتانیایی فیلم های ترسناک وحشتناک و بدیع تولید می کنند. به طور خاص، جزایر بریتانیا به دلیل مناظر روستایی و معماری انگلستان، اسکاتلند و ولز در زیرژانرهای ترسناک فولک و گوتیک برتری داشته اند.اگرچه اغلب به نفع فیلم‌های تولید شده در هالیوود با بودجه‌های بالاتر و مشارکت بیشتر استودیویی نادیده گرفته می‌شود، بسیاری از فیلم‌های ترسناک بریتانیایی با موفقیت خود را به‌عنوان نقاط عطف فرهنگی تثبیت کرده‌اند، در حالی که برخی دیگر به عنوان جواهری پنهان، پیروان فرقه‌ای را به دست آورده‌اند. با در نظر گرفتن اهمیت فرهنگی، عامل ترساندن و کیفیت کلی، اینها انتخاب های ما برای 10 بهترین فیلم های ترسناک بریتانیایی هستند. در ادامه با فناورانه همراه باشید.

10- «بی گناهان» (1961)

بی‌گناهان برگرفته از رمان 1898 The Turn of the Screw نوشته هنری جیمز، یک فیلم ترسناک گوتیک محصول 1961 به کارگردانی جک کلیتون است. این فیلم درباره یک حاکم خوش قلب اما از نظر روانی شکننده (دبورا کر) است که شروع به مراقبت از دو کودک (مارتین استفنز و پاملا فرانکلین) در یک عمارت دورافتاده می کند. وقتی او متقاعد می شود که بچه ها در حال تسخیر ارواح هستند، زندگی اطرافیانش شروع به فروپاشی می کند.

این فیلم یک فیلم کلاسیک ترسناک دست کم گرفته شده است و ترس های شدیدی از انواع ماوراء طبیعی و روانی دارد. تنش اصلی فیلم بیگناهان این سوال است که آیا قهرمان داستان واقعاً تسخیر شده است یا هذیان های پارانوئیدی را تجربه می کند، و فیلم این ابهام را با فیلمنامه ای بی عیب و نقص، نوشته ویلیام آرچیبالد، ترومن کاپوتی و سر جان مورتیمر، و باهوش بررسی می کند. فیلمسازی

9- «28 روز بعد» (2002)

یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های ترسناک پسا آخرالزمانی قرن ۲۱، ۲۸ روز بعد، فیلمی ترسناک به کارگردانی دنی بویل و نویسندگی الکس گارلند محصول ۲۰۰۲ است. فیلم درباره جیم (کیلیان مورفی)، مردی است که در بیمارستان از کما بیدار می‌شود و متوجه می‌شود که بریتانیا توسط «ویروس خشم» بسیار عفونی نابود شده است – بیماری که مبتلایان را به شدت خشن و تهاجمی می‌کند.

اگرچه از نظر تکنیکی یک فیلم زامبی نیست، اما 28 Days Later شباهت های زیادی به بهترین های این ژانر دارد. چشم انداز فیلم از بریتانیای پسا آخرالزمانی بسیار تحسین برانگیز است، با سکانس اولیه آن از قدم زدن جیم در اطراف لندن متروک به خصوص به یاد ماندنی است. هر دو بویل و گارلند نام‌های معتبری در صنعت فیلم بریتانیا هستند و دنباله جدیدی در دست ساخت هستند و 28 Days Later بهترین همکاری آنها تا به امروز است.

8- سنت مود (2019)

Saint Maud یک فیلم ترسناک روانشناختی محصول سال ۲۰۱۹ به نویسندگی و کارگردانی رز گلس است. این فیلم درباره مود (مرفید کلارک)، یک پرستار کاتولیک متعهد در آسایشگاه است که به نجات روح بیمارش آماندا (جنیفر ایله) دل بسته است. تسخیر شده توسط گذشته آسیب زا، فداکاری مذهبی مود شروع به از بین بردن و نابود کردن زندگی او می کند، زیرا او آنچه را که معتقد است ارتباط مستقیم با خدا را تجربه می کند.

سنت مود یک فیلم ترسناک چالش برانگیز و هنرمندانه است که به بررسی مضامین روابط سافیک، ایمان و تمایلات خود ویرانگر می پردازد. این فیلم به لحاظ جنایی دست کم گرفته شده است و نشان می‌دهد که طرف‌هایی از بریتانیا که به ندرت در جریان اصلی ترسناک نمایش داده می‌شوند، در شهر ساحلی اسکاربرو و با ستاره مرفید کلارک که به عنوان صدای خدا خط‌هایی را به زبان ولزی ارائه می‌کند.

7- شیاطین (1971)

شیاطین به نویسندگی و کارگردانی کن راسل یک فیلم ترسناک تاریخی محصول سال ۱۹۷۱ است. این فیلم برگرفته از روایت تاریخی واقعی سقوط کشیش قرن هفدهم اوربان گراندیه، گراندیه (الیور رید) و صومعه ای از راهبه ها به رهبری ژان د آنژ (ونسا ردگریو) سرکوب شده از نظر جنسی و روانی ناپایدار را دنبال می کند. هنگامی که خواهر جین به طور عاشقانه ای به گراندیر دلبسته می شود، او را به جادوگری متهم می کند و شروع به ترس از مالکیت گسترده می کند.

شیاطین به دلیل محتوای گرافیکی جنسی و خشونت آمیز با تصاویر مذهبی، فیلمی بسیار بحث برانگیز بود و تحت سانسور قابل توجهی قرار گرفت. بازیابی بینش کارگردان که توسط منتقد فیلم مارک کرمود قهرمان شده است، برای دهه ها دلیل محبوبی در بین طرفداران فیلم های ترسناک بریتانیایی بوده است. شیاطین حتی فراتر از شهرت رسواکننده‌اش، شایستگی زیادی دارند، با موضوعات پیچیده جنسی و مذهبی سروکار دارند و اجرای فوق‌العاده‌ای از ونسا ردگریو را به نمایش می‌گذارند.

6- لیست کشتن (2011)

لیست کشتن به نویسندگی و کارگردانی بن ویتلی یک فیلم ترسناک عامیانه روانشناختی محصول 2011 است. لیست کشتار جی (نیل ماسکل) را دنبال می کند، یک قاتل بازنشسته که علائم PTSD و آشفتگی زناشویی را با همسرش شل (MyAnna Buring) تجربه می کند. هنگامی که جی توسط شریک سابقش گال (مایکل اسمایلی) به تجارت قتل قراردادی بازگردانده می شود، به زودی خود را در میان یک توطئه شوم می بیند.

یک قسمت تریلر جنایی، یک قسمت درام زناشویی و یک قسمت ترسناک عامیانه ناراحت کننده، این فیلم غیرقابل انکار است. این فیلم در به تصویر کشیدن خشونت خود بی‌رحمانه است و یکی از تکان‌دهنده‌ترین پایان‌های فیلم بریتانیایی را به نمایش می‌گذارد. فیلم‌شناسی التقاطی بن ویتلی حاوی فیلم‌های ترسناک و هیجان‌انگیز متعددی است و فهرست کشتار بهترین فیلم اوست.

5- Shaun of the Dead’ (2004)

Shaun of the Dead (به انگلیسی: Shaun of the Dead) یک فیلم کمدی ترسناک و ترسناک محصول سال ۲۰۰۴ به نویسندگی مشترک سایمون پگ و ادگار رایت و کارگردانی رایت است. این فیلم در مورد شان (پگ)، مردی است که درگیر رشد بازداشت شده است، در حالی که با بی انگیزگی خود، درام خانوادگی و شکست رابطه اش با دوست دخترش لیز (کیت اشفیلد) سر و کار دارد. زمانی که شان و هم‌مطلب تنبلش اد (نیک فراست) خود را در یک آخرالزمان زامبی‌ها گرفتار می‌کنند، مجبور می‌شوند تیمی از دوستان و خانواده شان را جمع کنند و پناه ببرند.

Shaun of the Dead که همزمان یک تقلید بزرگ از زیرژانر زامبی و یک نمونه واقعاً متقاعد کننده از آن است، خون و غم فراوانی برای جلب رضایت طرفداران ترسناک و همچنین جوک های خنده دار و کمدی فیزیکی برای مخاطبان عمومی فراهم می کند. این فیلم اولین فیلم در «سه‌گانه کورنتو» معروف رایت، پگ و فراست است – مجموعه‌ای از فیلم‌های کمدی که ژانرهای پرفروش را مورد هجو و بررسی قرار می‌دهند – و اساساً یک قطعه سینمای ترسناک بریتانیایی است.

4 – زیر پوست (2013)

فیلم Under The Skin به نویسندگی و کارگردانی جاناتان گلیزر یک فیلم علمی تخیلی هنری ترسناک محصول سال ۲۰۱۳ است. داستان فیلم در گلاسکو اتفاق می‌افتد و داستان یک موجود بیگانه (اسکارلت جوهانسون) را به تصویر می‌کشد که با استفاده از قدرت اغواگری مردان را شکار می‌کند تا آنها را به یک خلاء سیاه مرموز – و کشنده – بکشاند. این فیلم با تمرکز بر دیدگاه قهرمان غیرانسانی و اغلب شرور خود، پیشرفت او را از یک موجود کاملاً بیگانه به فردی نشان می‌دهد که شروع به ارتباط با انسانیت می‌کند و با زنانگی‌اش یکی می‌شود.

جاناتان گلیزر یکی از هیجان انگیزترین فیلمسازان بریتانیایی است و Under the Skin ثابت می کند که تسلط کامل بر ژانر ترسناک علمی تخیلی دارد. این فیلم که عمدتاً توسط غیربازیگران از طریق فیلمبرداری دوربین مخفی صادقانه اجرا می‌شود، کاوش‌های فیلم در مورد پویایی جنسیت و معنای انسان بودن فوق‌العاده قانع‌کننده و اغلب بسیار آزاردهنده است.

3- Possum (2018)

Possum به نویسندگی و کارگردانی Garth Marenghi’s Darkplace خالق/ستاره متیو هولنس، یک فیلم ترسناک روانشناختی محصول سال ۲۰۱۸ است. داستان فیلم در نورفولک اتفاق می‌افتد، فیلیپ (شان هریس)، عروسک‌بازی که با عموی بداخلاقش موریس (آلون آرمسترانگ) نقل مکان می‌کند. فیلیپ که از گذشته آسیب زا و ناپدید شدن یک پسر محلی رنج می برد، توسط عروسک خیمه شب بازی وحشتناکش عنکبوت مانند خود تسخیر می شود، که بدون توجه به اینکه چگونه سعی می کند آن را از بین ببرد، به سمت او باز می گردد.

این فیلم به شدت تاریک و تاریک است، با عروسک عنوان کابوس‌وارش که ترس‌های عجیب و غریب دره‌ای را برانگیخته است. با پیشروی فیلم، مشخص می‌شود که این عروسک تجلی فیزیکی آسیب دوران کودکی فیلیپ است، با ظاهر آزاردهنده‌اش که نشان‌دهنده شیوه‌هایی است که روان فیلیپ در اثر آزار و اذیت منحرف شده است. Possum مطمئناً ساعت آسانی نیست، با اشاراتی که به سرگرمی کودکان دارد، خاطراتی از تحقیقات سوء استفاده از عملیات Yewtree را به ذهن می آورد، اما یکی از بهترین و قدرتمندترین فیلم های ترسناک مدرن بریتانیا است.

2- “Hellraiser” (1987)

Hellraiser یک فیلم ترسناک بدن ماوراء الطبیعه محصول 1987 به نویسندگی و کارگردانی کلایو بارکر و اقتباس از رمان خود او در سال 1986، قلب جهنمی است. این فیلم حول محور عواقب اعمال غیراخلاقی زوج انسانی جولیا (کلر هیگینز) و فرانک (شان چپمن) و احضار گروهی از شیاطین سادومازوخیست به نام سنوبیت ها می باشد. نقشه قاتل فرانک و جولیا توسط کرستی قهرمان فیلم (اشلی لارنس)، خواهرزاده فرانک و دخترخوانده جولیا به چالش کشیده می شود.

Hellraiser اصلی که در سال 2022 توسط دیوید بروکنر راه‌اندازی شد، یک فرانچایز فیلم ترسناک را به دلیل داستان‌های لاوکرافتی و شخصیت شرور نمادین پین‌هد (داگ بردلی) ایجاد کرد. Hellraiser با الهام از زیبایی‌شناسی از فرهنگ عجیب و غریب و BDSM، ظاهری زیبا و منحصربه‌فرد دارد که آن را از ژانرهای معاصر خود متمایز می‌کند. Hellraiser با میراث مداوم خود و کیفیت مطلق فیلم اول، یکی از بهترین فیلم های ترسناک بریتانیا است.

1- مرد حصیری (1973)

مرد حصیری (انگلیسی: The Wicker Man) یک فیلم ترسناک فولکلور محصول سال ۱۹۷۳ به نویسندگی آنتونی شفر و کارگردانی رابین هاردی است. این فیلم درباره گروهبان نیل هوی (ادوارد وودوارد)، افسری است که وظیفه دارد درباره ناپدید شدن دختری جوان در جزیره مرموز اسکاتلند سامراسل تحقیق کند. در حالی که او تلاش می کند تا پرونده را حل کند، مسیحی مومن هووی از فرهنگ بت پرستی سلتیک جزیره و عدم کمک کامل ساکنان در تحقیقات ناراحت می شود.

همچنین با بازی کریستوفر لی خارق‌العاده در نقش لرد سامراسل، مرد حصیری حتی 50 سال بعد نمونه‌ای فوق‌العاده از ژانر ترسناک است. این فیلم به بررسی مضامین جنسی، سرکوب و مذهب می‌پردازد، با تنش اصلی برخورد بین نگرش مسیحی ساده هووی و فرهنگ بت پرستان جزیره. یکی از بهترین فیلم های ترسناک دهه 1970، مرد حصیری نمونه ای از ترسناک بریتانیا در بهترین و نمادین ترین آن است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
نمایش بیشتر

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات و نظرات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مرتبط را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • از ثبت نظرات سیاسی,عقیدتی و دینی اکیدا بپرهیزید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
دکمه بازگشت به بالا
به تلگرام ما بپیوندید و از جدیدترین اخبارها , ایردراپ های ارز دیجیتال, کدهای تخفیف , کدهای مورس و دریافت سکه ارز ها باخبر شوید.
کانال تلگرام
گروه تلگرام
به تلگرام فناورانه بپیوندید و از جدیدترین اخبارها , ایردراپ های ارز دیجیتال, کدهای تخفیف , کدهای مورس و دریافت سکه رمز ارزها باخبر شوید.
گروه تلگرام
کانال تلگرام