بزودی جشنواره بزرگی برگزار خواهد شد...

شرکت می کنم.
نصب بازی کنسول
رپورتاژ

زمانی که از فیلترهای پلاریزه نباید استفاده کنید

چگونه تشخیص دهیم که از فیلتر پلاریزه برای عکاسی استفاده نکنیم؟

اگر با انواع فیلترهای عکاسی آشنایی دارید حتما نام فیلتر پلاریزه به گوش‌تان خورده است. این فیلترها مخصوصا در عکاسی طبیعت کاربرد بالایی دارند و با حذف نور بازتابی، تصاویر عمق‌دار و باکیفیتی می‌سازند. اما باید به این نکته توجه کرد که استفاده از این فیلتر گاهی اوقات خروجی لازم را در موقعیت‌های خاص نمی‌دهد. در این مطلب به مواردی می‌پردازیم که نباید از فیلترهای پلاریزه استفاده کرد.

فیلتر پلاریزه چیست؟

فیلتر پلاریزه چیست؟

فیلتر پلاریزه یکی از انواع فیلترهای رایج در عکاسی از مناظر طبیعی است که با هدف کاهش نور بازتابی، به ایجاد عکس‌هایی با خروجی بهتر کمک می‌کند؛ به‌طوری که رنگ‌ها و جزئیات در لایه‌های زیرین برجسته‌سازی شوند. حتما برای شما اتفاق افتاده است که در یک روز آفتابی از منظره‌ای می‌خواهید تصویربرداری کنید ولی مقدار نور بازتابی از اشیا کمی می‌تواند آن‌ها را اصطلاحا آفتاب‌سوخته کند.

در این مواقع شما با استفاده از فیلتر پلاریزه نورهای بازتابی را کاهش داده و باعث ایجاد تصاویر واقعی‎‌تر و عمیق‌تر می‌شوید. باید گفت این فیلترها نه تنها در عکاسی از منظره کاربرد دارند بلکه گاهی اوقات عکاسان شهری یا حتی عکاسان محصولات نیز از این فیلتر برای کاهش نور بازتابی استفاده می‌کنند.

موارد استفاده از فیلتر پلاریزه

باید دقت داشت که فیلتر پلاریزه، نور را به طور کامل حذف نمی‌کند بلکه نور پلاریزه که نور بازتابی معینی از سطوح خاص است را فیلتر می‌کند. برای مثال حتما برای شما پیش آمده است که بخواهید از آسمان در روز روشن عکس‌برداری کنید ولی به هر دلیل نور شدید خورشید باعث شده است که جزئیاتی مانند ابرها را واضح و برجسته نداشته باشید یا حتی گاهی اوقات آسمان چندان آبی دیده نمی‌شود. و در این مواقع استفاده از فیلتر پلاریزه به کمک شما می‌اید ‌آید تا تصویر آسمان را آبی‌تر و ابرها را برجسته‌تر ثبت کنید تا خیره‌کننده به نظر برسند. در ادامه با دو مورد دیگر از موارد استفاده از فیلتر پلاریزه آشنا می‌شوید.

برای کاهش بازتاب نور از سطح آب

برای کاهش بازتاب نور از سطح آب

تصور کنید در یک روز آفتابی در محیطی مانند رودخانه هستید و می‌خواهید از جریان آب رودخانه عکاسی کنید؛ ولی به دلیل بازتاب شدید نور خورشید از سطح آب، نمی‌توانید تصویر سطح آب را با تمام جزئیات ثبت کنید. در این مواقع با استفاده از فیلتر پلاریزه نور بازتابی از سطح رودخانه را کاهش می‌دهید و با نشان دادن جزئیات سطح رودخانه عکس باکیفیت‌تری را ثبت می‌کنید.

استفاده از سرعت پایین شاتر

اگر می‌خواهید در فرایند عکاسی خود از سرعت شاتر پایین استفاده کنید، فیلتر پلاریزه به شما کمک می‌کند تا سرعت شاتر خود را کاهش دهید. هر چه سرعت شاتر شما بیشتر باشد، دوربین شما نور بیشتری را دریافت می‌کند. بنابراین با استفاده از فیلتر پلاریزه سرعت شاتر خود را کاهش داده و تصاویر را با نور کمتری ثبت می‌کنید.

مواقعی که نباید از فیلتر پلاریزه استفاده کرد

با توجه به موارد گفته‌شده تقریبا می‌توانید حدس بزنید که در چه مواقعی نباید از فیلتر پلاریزه استفاده کنید. در ادامه توضیحاتی مفیدی به همراه مثال برای شما آماده کرده‌ایم که ارزش خواندن و استفاده از این نکات در عکاسی‌های بعدی را دارد.

رنگی بودن نور بازتابی

گاهی اوقات بازتاب‌های نوری دارای رنگی هستند که می‌توانند در عکس‌های شما بسیار زیبا ظاهر شوند. به عنوان مثال حتما قرمزی نور آفتاب هنگام غروب که روی دیوار محیط اطراف افتاده است را تا به حال دیده‌اید. در این مواقع ممکن است بخواهید این رنگ قرمز را در خروجی کار خود نشان دهید. در این مورد بهتر است از فیلتر پلاریزه استفاده نکنید تا نورهای رنگی زیبا را در تصاویر خود داشته باشید و عکس‌های جذاب‌تری خلق کنید.

ثبت بازتاب نور از سطح آب

ثبت بازتاب نور از سطح آب

اگر به هر دلیلی خواستید نور بازتابی از آب و درخشش آن را ثبت کنید هرگز از فیلتر پلاریزه استفاده نکنید. ممکن است در موقعیت‌هایی بوده‌اید که به طور مثال نور خورشید هنگام طلوع یا غروب در امتداد افق دیده می‌شود و بخواهید نور بازتابی آن روی سطح دریا را ثبت کنید. در این صورت باید فیلتر پلاریزه خود را کنار بگذارید تا تصاویر خیره‌کننده‌ای از این منظره ثبت کنید.

از سوی دیگر در حالی که در بسیاری از موقعیت‌ها می‌خواهید نور بازتابی از سوژه‌هایی مثل دریا و رودخانه را نداشته باشید، ممکن است گاهی اوقات بخواهید تا مقدار مشخصی از بازتاب روی سوژه‌ها را در عکس خود برجسته کنید. تصور کنید سنگ نمناکی که نور خورشید را اندکی بازتاب داده است و آن سنگ مانند یک جواهر می‌درخشد. قطعا شما هم باشید این لحظه را از دست نمی‌دهید؛ به همین دلیل هم باید از استفاده از فیلتر پلاریزه خودداری کنید تا درخشش بازتابی از سنگ را از بین نبرید.

عکاسی در شب

برای عکاسی در شب به مقدار معینی از نور نیاز دارید ولی استفاده از فیلتر پلاریزه می‌تواند خروجی کار شما را تاریک و نامشخص جلوه دهد. حتی در مواقعی مانند غروب آفتاب که شدت نور خورشید کاهش یافته بهتر است از این فیلتر استفاده نکنید زیرا نور محیط به اندازه‌ای است که ثبت تصاویر عمیق و با جزئیات کافی ممکن باشد. بنابراین توصیه می‌شود در محیط‌های تاریک از فیلتر پلاریزه استفاده نکنید.

ثبت رنگین کمان

بسیاری از شما به عکاسی از رنگین کمان علاقه دارید و می‌خواهید عکس‌های زیبایی از آن بگیرید. اگر از فیلتر پلاریزه استفاده کنید، ممکن است رنگین کمان در خروجی کار شما ناپدید شود. از آن‌جایی که رنگین کمان خود بازتابی از نور است، فیلتر پلاریزه دشمن اصلی آن خواهد بود. بنابراین با خیال راحت بدون نیاز به هیچ فیلتر خاصی از عکاسی از رنگین کمان لذت ببرید.

ثبت رنگین کمان

خرید تجهیزات و فیلترهای مناسب عکاسی از فلاشیران

اگر شما نیز از علاقه‌مندان به عکاسی از طبیعت یا هر محیط دیگری هستید، از فروشگاه آنلاین فلاشیران می‌توانید حرفه‌ای‌ترین تجهیزات عکاسی را با کیفیت بالا خریداری کنید. فلاشیران با عرضه با‌کیفیت‌ترین فیلترهای لنز پلاریزه این امکان را به شما می‌دهد تا عکس‌های حرفه‌ای‌تری بگیرید. فلاشیران با سابقه طولانی در عرضه محصولات عکاسی در کنار قیمت مناسب، خریدی مطمئن را برای شما تضمین می‌کند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
نمایش بیشتر

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات و نظرات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مرتبط را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • از ثبت نظرات سیاسی,عقیدتی و دینی اکیدا بپرهیزید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
دکمه بازگشت به بالا
به تلگرام ما بپیوندید و از جدیدترین اخبارها , ایردراپ های ارز دیجیتال, کدهای تخفیف , کدهای مورس و دریافت سکه ارز ها باخبر شوید.
کانال تلگرام
گروه تلگرام
به تلگرام فناورانه بپیوندید و از جدیدترین اخبارها , ایردراپ های ارز دیجیتال, کدهای تخفیف , کدهای مورس و دریافت سکه رمز ارزها باخبر شوید.
گروه تلگرام
کانال تلگرام