بزودی جشنواره بزرگی برگزار خواهد شد...

شرکت می کنم.
نصب بازی کنسول
رپورتاژ

با با فرهنگ و رسوم مردم بلوچ آشنا شوید آشنا شوید

اگر تقویم را ورق بزنید تاریخ دوم مارس را می‌بینید که به‌عنوان روز جهانی فرهنگ بلوچ نام‌گذاری شده است، این نشان از اهمیت و قدمت چندین ساله این قوم اصیل دارد. قوم بلوچ در جنوب شرقی ایران و در همسایگی دریا عمان، فرهنگ‌ورسوم خاص و متفاوتی را از خود به نمایش می‌گذارد که آشنایی با آن برای اقوام مختلف کشور جالب و هیجان‌انگیز است. برای تجربه رزروی آسان و سریع، خرید اینترنتی بلیط قطار را به شما پیشنهاد می‌کنیم، وب‌سایت‌های آنلاین با ارائه خدمات خود سفری ایمن و راحت را برای شما رقم می‌زنند.

تاریخ و جغرافیا اقوام بلوچ

اقوام بلوچ در جنوب شرقی ایران و در همسایگی دریا عمان، افغانستان، پاکستان و کرمان در منطقه‌ای به وسعت 690000 زندگی می‌کنند. این منطقه خشک و گرم و بارش کم است؛ به همین دلیل قنات‌ها تنها منبع آبی مردم بلوچ به‌حساب می‌آیند. این سیستم آب‌وهوایی باعث شده است تا اقوام بلوچ در سکونت‌گاه‌هایی دور از هم و به‌صورت پراکنده زندگی کنند.

آن‌ها برای امرار معاش به کشت مرکبات و خرما می‌پردازند. شرایط آب‌وهوایی منطقه بلوچستان شباهت بسیاری به هندوستان دارد؛ از این‌رو محصولاتی مانند تمبر هندی، نارگیل، انبه، موز و … را در زمین‌های خود می‌کارند. بر اساس آثار و شواهد تاریخی، پیشینه این خطه از سرزمین ایران به هزاره‌های قبل از اسلام برمی‌گردد؛ در کتیبه بیستون و تخت جمشید از این منطقه با عنوان ماکا یاد شده است.

در دوره اسلامی و در زمان خلیفه دوم، اعراب توانستند منطقه بلوچ‌نشینان را تسخیر کند؛ اما سرسختی و مقاومت اقوام بلوچ، دشمنان را وادار به ترک منطقه کرده است. این منطقه در دوره سلجوقیان تصرف شد و به توابع کرمان اضافه شد؛ در نهایت پس‌از درگیری‌ها و حکومت‌های مختلف، این منطقه توسط محمدشاه قاجار تصرف و تحت سلطه حکومت مرکزی قرار گرفت و امروز بلوچستان بخشی از سیستان و بلوچستان است. اکنون که برای آشنایی با آداب‌ورسوم مردم بلوچ قصد سفر کرده‌اید، بلیط قطار زاهدان را به‌صورت آنلاین رزرو و برای سفر آماده شوید.

دین و گویش اقوام بلوچ

بلوچ‌ها مسلمان و اکثریت آن‌ها دارای مذهب سنی هستند. وسعت و پراکندگی بلوچستان موجب شده است مردمان بلوچ تنوعی از لهجه‌ها را داشته باشند. آن‌ها به زبان بلوچی ترکیبی از زبان فارسی قدیم و جدید صحبت می‌کنند. زبان بلوچی به دو قسمت شمالی و سرحدی و جنوبی و مکران تقسیم می‌شود. همچنین نقاطی از بلوچستان که به مرز افغانستان و پاکستان نزدیک است از لغات پشتو، اردو و هندی نیز استفاده می‌شود.

جشن‌ها و آداب‌ورسوم اقوام بلوچ

اقوام بلوچ آداب‌ورسوم خاص و جالبی دارند که رنگ‌وبویی از مذاهب ابتدایی اسلامی و تداعی‌کننده تاریخ کهن و فرهنگ اصیل گذشته این مرزوبوم است. آن‌ها اعیاد و ایام خاص را به شکلی متفاوت برگزار می‌کنند؛ اکنون برای آشنایی بیشتر به تشریح مراسمات برگزارشده در این منطقه می‌پردازیم.

عید قربان

عید قربان، عید اصلی اقوام سنی بلوچ محسوب می‌شود که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آن‌ها این عید را به‌عنوان مرکز وحدت اهل سنت و شیعه می‌دانند؛ پوشیدن لباس‌های نو، پخش‌کردن شیرینی، شکلات و تنقلات، قربانی‌کردن و … از رسوم این منطقه است. زنان بلوچی در شب عید قربان پای فرزندان خود را حنا می‌زنند و با لباس نو آن‌ها را برای برگزاری مراسم عید قربان آماده می‌کنند.

مردم در این روز با لباس نو در محلی به نام عیدگاه جمع می‌شوند، شتر قربانی می‌کنند. مراسم قربانی دیگر دام‌ها در منازل انجام می‌شود و گوشت آن در بین اقوام، فقرا و نیازمندان تقسیم می‌شود. این مراسمات تا سه روز ادامه دارد؛ بلوچ‌ها در این ایام به دیدوبازدید اقوام و آشنایان می‌روند و با آغوش‌کشیدن هم از یک‌دیگر حلالیت می‌طلبند.

عید نوروز

با شروع عید نوروز و سال جدید، بلوچ‌ها خصومت‌ها و کدورت‌ها را کنار می‌گذارند، با یک‌دیگر صلح و آشتی می‌کنند. لباس نو می‌پوشند و به دیدار هم می‌روند. از سنت‌های اقوام بلوچ در ایام نوروز رفتن به کوه تفتان و جشن و پایکوبی در این منطقه است.

ماه رمضان

اقوام بلوچ به مراسمات و آیین‌های مذهبی بسیار پای‌بندند؛ آن‌ها از نیمه دوم شعبان گوسفندی را برای پختن تباهگ آماده می‌کنند. این غذا ویژه ماه رمضان است که از مخلوط برنج و گوشت خشک‌شده درست می‌شود؛ آماده‌کردن تباهگ حدود 10 روز طول می‌کشد. با تمام‌شدن نیمه شعبان، غبارروبی خانه‌ها و مساجد شروع می‌شود؛ نظافت مسجدها برعهده زنان بزرگ و مسن بلوچ است؛ بعد از اتمام تمیزکاری آن‌ها را با مشک و عود و سوچکی معطر می‌کنند.

زنان بلوچ در ماه رمضان علاوه‌بر پخت تباهگ، غذاهای محلی مختلفی مثل بت‌ماش، نان تیموش، پکوره و شیرینی چنگال را برای سحر و افطار می‌پزند. سحر ماه رمضان در بین اقوام بلوچ بسیار جالب و دیدنی است، آن‌ها برای بیدارکردن روزه‌داران بر طبل می‌کوبند و اشعار زیبایی را سر می‌دهند.

با شروع ایام قدر، روحانی بلوچ در چادری در داخل حیاط مسجد تا روز عید فطر شبانه‌روز به دعا و نیایش مشغول است؛ شب قبل از عید اهالی، وجه نقد و خیرات خود را به ایشان تقدیم می‌کنند. شب عید فطر زنان و دختران بلوچ مراسم حنابندان دارند؛ نقش‌ها و تصاویر روی دستانشان بسیار زیبا و دیدنی است.

عید فطر

پس‌از 30 روز روزه و عبادت، اکنون در روز عید فطر مردم بلوچستان در محلی به نام عیدگاه، نماز عید فطر را برگزار می‌کنند. یکی از مراسمات این قوم، هک‌پهلی به معنی طلب معافیت و بخشش حق‌الناس است که پس‌از اقامه نماز عید فطر برگزار می‌شود. بعد از نماز باشکوه عید و برگزاری مراسم هک‌پهلی، مردم به دیدوبازدید اقوام و خویشاوندان خود می‌روند و عید را به یک‌دیگر تبریک می‌گویند.

محرم

مراسم عزاداری ماه محرم در این منطقه مانند دیگر مناطق ایران برگزار می‌شود و تا شام غریبان ادامه دارد. با نزدیک‌شدن به تاسوعا و عاشورا، دسته‌های زنجیرزنی و سینه‌زنی با شور و هیجان بیشتری به عزاداری می‌پردازند. قیمه‌پلو، برنج و مرغ، آش، حلیم و … از غذاهای نذری اقوام بلوچ در این ماه است.

در روزهای محرم شربت نذر نیز پخش می‌شود، در روز هفتم نیز به‌یاد حضرت علی‌اصغر با شیر از عزاداران پذیرایی می‌کنند. دلن عاشوری یا هفت دهلی از آش‌های نذری این منطقه است که توسط زنان بلوچ پخته و در بین مردم پخش می‌شود. این آش سال‌های مدیدی است که به یاد حضرت علی‌اصغر و مادرش رباب تهیه می‌شود.

روزهای تاسوعا و عاشورا جمعیتی از عزاداران و سیاه‌پوشان در خیابان‌های بلوچستان به سینه‌زنی و زنجیرزنی می‌پردازند. زنان بلوچ نیز برای همراهی همسرانشان در پشت دسته‌ها حرکت می‌کنند. مردم بر سر خود گل می‌مالند و با پا برهنه به عزاداری می‌پردازند. شام غریبان نیز با روشن‌کردن شمع در کنار گلزار شهدا و نوحه‌خوانی و سینه‌زنی در سوگ مولا خود، به پایان می‌رسد.

با فلای تودی سری به تاریخ و فرهنگ اقوام بلوچ بزنید

برای سفر به بلوچستان و آشنایی با آداب‌ورسوم این شهر، بلیط قطار زاهدان را از وب‌سایت‌های آنلاین خریداری کنید. در دنیا امروز خرید اینترنتی بلیط قطار بهترین و آسان‌ترین راه برای رزرو بلیط سفرتان است. وب‌سایت آنلاین فلای تودی با ارائه خدمات ویژه خود، سفری هیجان‌انگیز و به‌یادماندنی را برای شما رقم می‌زند. این وب‌سایت با راهنما سفر، پیگیری و پشتیبانی 24 ساعته همراهی مطمئن برای سفرهای دور و نزدیک شما خواهد بود. اکنون که بلیط سفرتان را رزرو کرده‌اید و مجبور به لغو سفرتان شده‌اید، می‌توانید فیلدهای مربوط به استرداد بلیط را تکمیل و منتظر تماس همکاران ما باشید. شما می‌توانید ضمن لغو بلیط، هزینه پرداختی‌تان را بر اساس قوانین استرداد بلیط دریافت کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
نمایش بیشتر

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات و نظرات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مرتبط را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • از ثبت نظرات سیاسی,عقیدتی و دینی اکیدا بپرهیزید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
دکمه بازگشت به بالا
به تلگرام ما بپیوندید و از جدیدترین اخبارها , ایردراپ های ارز دیجیتال, کدهای تخفیف , کدهای مورس و دریافت سکه ارز ها باخبر شوید.
کانال تلگرام
گروه تلگرام
به تلگرام فناورانه بپیوندید و از جدیدترین اخبارها , ایردراپ های ارز دیجیتال, کدهای تخفیف , کدهای مورس و دریافت سکه رمز ارزها باخبر شوید.
گروه تلگرام
کانال تلگرام