بزودی جشنواره بزرگی برگزار خواهد شد...

شرکت می کنم.
نصب بازی کنسول
رپورتاژ

بازاریابی پایدار و اخلاقی چیست؟+ مثال

88 درصد از افراد از برندهای بامسئولیت و درگیر در کمپین‌های اجتماعی، خرید می‌کنند. در چند سال گذشته، این موضوع اهمیت چندانی نداشت؛ اما حالا ورق‌های بازاریابی برگشته‌اند. روش‌هایی مثل بازاریابی پایدار و اخلاقی، در حالا حاضر کارهای بزرگی برای شما انجام می‌دهند. اگر می‌خواهید بدانید بازاریابی پایدار و اخلاقی چیست، با مزایایی آن‌ها آشنا شوید و مثال‌هایی از این دست ببینید؛ خواندن متن زیر را از دست ندهید.

بازاریابی پایدار و اخلاقی، انجام مأموریت‌های مهم

زمانی‌که کلمه‌ی اخلاق مطرح می‌شود، بیشتر کسب‌وکارها خود را در گروه کسب‌وکارهای بااخلاق می‌بینند. این کلمه از کلمات انتزاعی است که باید با توجه به تعریف و مفهوم به کسب‌وکاری نسبت دهید یا کسب‌وکاری را از آن محروم بدانید. با بزرگ‌شدن کسب‌وکارها تعریف و اصولی برای اخلاق تعیین شد و بازاریابی اخلاقی به میان آمد. در این نوع بازاریابی، یک شرکت یا برند از اصول اخلاقی مثل شفافیت و صداقت در تمام فعالیت‌های بازاریابی خود استفاده می‌کند. برای مثال، یک مشاوره دیجیتال مارکتینگ در جلسه‌ با صداقت و شفافیت، تمام موضوعات مربوط به کسب‌وکار را بررسی می‌کند.

در کنار این مفهوم، خوب است با مفهوم بازاریابی پایدار هم آشنا شوید. در این نوع بازاریابی، کسب‌وکار علاوه‌بر خلق ارزش برای مشتری، به محیط زیست و اتفاقات جامعه هم واکنش نشان می‌دهد. هدف از این کار در ابتدا نشان‌دادن تأثیر مثبت یک برند بر محیط زیست است. برای مثال، کوکاکولا از بطری‌های قابل بازیافت برای محصولات خود استفاده می‌کند. بعد از مسئله محیط زیست، جامعه و رفاه اجتماعی افراد هم مطرح می‌شود. برندی که این نوع بازاریابی را اساس کار خود قرار داده است؛ باید مواردی مانند دفاع از حقوق کارگران را در اولویت قرار دهد.

هر دو این روش‌های بازاریابی از جنس فروش محصول نیستند؛ بلکه از جنس انجام یک مأموریت برای جلب توجه و افزایش وفاداری در مشتریان به شمار می‌آیند. شما با انجام این دو مأموریت مهم، دید مشتری را نسبت به برند خود تغییر می‌دهید. در نهایت، این تغییر دید، سبب رضایت بیشتر و تمایز شما نسبت به رقبا می‌شود.

مزایای بازاریابی پایدار و اخلاقی چیست؟

چرا باید یک برند تمام اصول اخلاقی را رعایت کند؟ یا چرا باید به موضوع محیط زیست واکنش نشان دهد؟ این سؤالات برای شما هم به عنوان یک صاحب کسب‌وکار احتمالاً تبدیل به یک دغدغه شده است.

اگر بازاریابی اخلاقی را جدی بگیرد؛ اتفاقات زیر در انتظارتان است:

ایجاد اعتماد و وفاداری به برند

وفاداری به برند در شرایط مختلفی ایجاد می‌شود. برای مثال اگر شما به سؤالات مشتری شفاف پاسخ بدهید؛ مشتری نسبت به برند شما نوع وفاداری را حس می‌کند. مثلاً در اینترنت عبارت دیجیتال مارکتینگ چیست را سرچ کرده است و به شما می‌رسد. در چنین حالتی شما احتمالاً در آینده یکی از گزینه‌های او برای خرید می‌شوید. به این دلیل‌که پاسخی برای سؤال او داشتید. زمانی‌که به اصول اخلاقی هم اهمیت می‌دهید؛ قدم اول را برای جذب اعتماد مخاطب برداشته‌اید. مخاطبی که شما را شفاف و صادق می‌داند، اعتماد بیشتری به شما در تمام مراحل می‌کند. این مخاطب، تبدیل به یک شخص وفادار برای برندتان و از همه مهم‌تر یک مبلغ خواهد شد.

مشهور شدن برند

برخلاف تصور عموم، شهرت تنها در کارهای غیراخلاقی نیست! اتفاقاً اگر خودتان را مسئولیت‌پذیر و متعهد نشان دهید؛ افراد بیشتری شما را به یکدیگر معرفی خواهند کرد. سال گذشته یک گزارش از سمت مجلات معتبر آمریکا درباره‌ی این موضوع مطرح شد. در مقاله روی این مسئله تأکید شده بود که شهرت به‌دست آمده از بازاریابی اخلاقی، باعث حفظ شما در بحران‌ها می‌شود. شما تعهد خود را به مشتری نشان دادید. او شما را به بقیه‌ معرفی می‌کند و نام برند شما روی زبان‌ها می‌پیچد. حالا شما با یک بحران مواجه شده‌اید. در چنین شرایط مشتریان بیشتر از شما را به دلیل پیروی از اصول اخلاقی حمایت می‌کنند. در بازاریابی پایدار علاوه‌بر مزایای بالا اتفاقات دیگری هم رخ می‌دهد.

جذب و حفظ کارکنان

حدود 40% از کارکنان، حاضرند حتی با وجود حقوق کمتر دست به همکاری با برندی بزنند که به مسائل اجتماعی و محیط زیست اهمیت می‌دهد! این کارکنان در زمان جذب، تمایل و شوق بیشتری به کار در شرکت دارند.

اصول و استراتژی‌های بازاریابی پایدار

برای اجرای درست بازاریابی پایدار و اخلاقی، شما باید به اصول و استراتژی‌های زیر توجه کنید.

تنها هدف را فروش قرار ندهید

همان‌طور که در پاسخ سؤال بازاریابی پایدار و اخلاقی چیست گفته شد؛ این روش‌های بازاریابی از جنس مأموریت هستند. شما به‌عنوان یک برند مسئولیت اجتماعی مثل حفاظت از محیط زیست یا کمک به افراد معلول را برعهده می‌گیرید. در چنین شرایطی همه چیز به عدد و رقم ختم نمی‌شود. باید به اتفاقی بزرگ‌تر از فروش فکر کنید.

مشتری را محور اصلی این نوع بازاریابی‌ها در نظر بگیرید

در بازاریابی پایدار و اخلاقی، مشتری‌مداری از اصول مهم به شمار می‌رود. در این شرایط، نیازها، خواسته‌ها و ارزش‌های مشتری را ببینید. برای نسل Z حفاظت از محیط زیست مهم است. این نسل به اتفاقاتی مثل خشکسالی اهمیت می‌دهند. اگر شما برندی هستید که در مصرف انرژی صرفه‌جویی به خرج نمی‌دهید؛ برداشتن قدمی برای جذب و وفادارسازی این نسل از طریق بازاریابی پایدار سخت می‌شود.

با افراد درگیر در فعالیت‌های اجتماعی همکاری کنید

افراد مشتاق زیادی در انجمن‌هایی مثل اوتیسم یا پاکسازی محیط‌ زیست مشغول به فعالیت هستند. انجمن‌ها دست به برگزاری رویدادهای متعددی می‌زنند. همکاری با این انجمن‌ها می‌تواند شروع خوبی برای کار روی بازاریابی پایدار باشد.

مثال‌هایی از بازاریابی پایدار و اخلاقی

برندهای زیر به دلیل اجرای بازاریابی پایدار و اخلاقی شهرت زیادی پیدا کردند.

  • Patagonia: این برند در حوزه‌ی تجهیزات و پوشاک ورزشی مشغول به فعالیت است. Patagonia از مواد بازیافتی در ساخت محصولات خود استفاده می‌کند. این اقدام باعث شده است برند Patagonia یک برند مسئولیت‌پذیر در برابر محیط زیست دیده شود.
  • The Body Shop: این شرکت لوازم بهداشتی، از آزمایش‌‌ روی حیوانات برای سنجش سلامت مواد استفاده‌شده در محصولات خود جلوگیری می‌کند. اقدام The Body Shop برای مدافعان محیط زیست و حیوانات بسیار ارزشمند است.
  • Kind Socks: این شرکت پوشاک، به ظاهر دست به اقدامی برخلاف منافع خودش می‌زند. Kind Socks از مشتریان می‌خواهد کمتر و متفکرانه‌تر خرید کنند! خواسته Kind Socks در جهت جلوگیری از مصرف‌گرایی است. گاهی ممکن است یک مشاوره کمپین تبلیغاتی به شما پیشنهاد این نوع کمپین‌ها را بدهد. هر چند در ابتدا این پیشنهاد معقول نیست؛ اما در آینده با اجرای کمپین مشابه شاهد دسته‌ای از مشتریان وفادار خواهید بود.

بازاریابی پایداری و اخلاقی، روش برای وفادارسازی مخاطب

شما همیشه انتخاب مخاطب نیستید! وجود برندهای متفاوت و محصولات مشابه، سبب شده است تا دست مخاطب برای انتخاب باز باشد. با این وجود، می‌توانید اقداماتی برای وفادارسازی و تبدیل‌شدن به انتخاب اول مخاطب، انجام دهید. بازاریابی پایدار و اخلاقی، از این نوع اقدامات هستند. در متن بالا ابتدا به سؤال بازاریابی پایدار و اخلاقی چیست پاسخ داده شد. سپس دیدید که این نوع بازاریابی می‌تواند برای شما دسته‌ای از مخاطبان و البته کارمندان وفادار خلق کند. در انتها هم سه مثال مهم و موفق درباره‌ی این موضوع بررسی شد.

برای کسب موفقیت در این نوع روش‌های بازاریابی باید به استراتژی‌های گفته‌شده در متن و کسب‌وکارتان دقت کنید. مشاوران راژکس به شما کمک می‌کنند تا هدف‌مندتر از این روش‌ها استفاده کنید و در انتها به مخاطبان وفادار برای برندتان برسید. در جلسات مشاوره آژانس دیده‌بان راژکس، کارآمدترین روش‌های بازاریابی برای کسب‌وکار شما پیشنهاد داده می‌شود و استراتژی آن پیاده‌سازی خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
نمایش بیشتر

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات و نظرات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مرتبط را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • از ثبت نظرات سیاسی,عقیدتی و دینی اکیدا بپرهیزید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
دکمه بازگشت به بالا
به تلگرام ما بپیوندید و از جدیدترین اخبارها , ایردراپ های ارز دیجیتال, کدهای تخفیف , کدهای مورس و دریافت سکه ارز ها باخبر شوید.
کانال تلگرام
گروه تلگرام
به تلگرام فناورانه بپیوندید و از جدیدترین اخبارها , ایردراپ های ارز دیجیتال, کدهای تخفیف , کدهای مورس و دریافت سکه رمز ارزها باخبر شوید.
گروه تلگرام
کانال تلگرام