نصب بازی کنسول
آموزش امنیت

ویروس دستگاه های استخراج

ویروس دستگاه های استخراج چه عملکردی دارند؟ چگونه می‌توانیم از آلوده شدن به این ویروس‌‌ها جلوگیری کرده و جلوی از بین رفتن منابع را بگیریم؟ با ادامه این مطلب همراه باشید.

عملکرد ویروس دستگاه‌های استخراج چگونه است؟

ویروس دستگاه‌های استخراج نوعی بدافزار به حساب می‌آیند. تارگتِ این ویروس‌ها شبکه، کامپیوتر یا دستگاه‌‌های ASIC هستند. پس از حمله برای کسب سود ماینینگ، نام ورکر مربوط به استخر استخراج را عوض می‌کنند. چنین اتفاقی معمولا زمانی رخ می‌دهد که ماینر‌‌ها بدون توجه، یک نرم افزار را از یک منبع نامطمئن دانلود می‌کنند. گاهی هم پیش می‌آید که آنها بدون نصب و راه اندازی ِآنتی ویروس مطمئن، سایت‌‌های مخرب را باز می‌کنند. بعد از باز کردن این سایت‌‌ها یا نصب نرم افزار‌‌ها از منابع نامطمئن، بدافزار‌‌ها به شبکه ارتباطی یا دستگاه‌‌های استخراج وارد شده و شروع به تخریب می‌کنند. این بدافزار‌‌ها به شکل‌‌های مختلفی و به صورت حرفه‌ای بر روی شبکه تاثیر می‌گذارند. مثلا برخی از آنها فقط در ساعت‌‌های خاصی برای تغییر ورکر اقدام کرده و سپس در ساعتی مشخص آن‌را به حالت سابق بر می‌گردانند. این استراتژی باعث می‌شود عملکرد آنها از دید صاحب دستگاه، کاملا عادی به نظر برسد.

ویروس دستگاه های استخراج
ویروس دستگاه های استخراج

نحوه‌ی پیشگیری از آلوده شدن به بد افزار‌‌ها و ویروس دستگاه‌های استخراج

وب سایت‌‌های تولید کننده‌ی ماینر، تعدادی پیشنهاد ِکُلی و قابل توجه برای جلوگیری از آلوده شدن توسط ویروس دستگاه های استخراج دارند. این توصیه‌‌ها در ادامه لیست شده‌اند.

  • سایتی که به نظر ناامن بوده یا آدرس غیر قابل اعتماد دارد را هرگز باز نکنید.
  • فریم‌ور‌‌ها را به جز از سایت رسمی دستگاه، از هیچ منبع دیگری (به خصوص با ادعای اورکلاک دستگاه شما) دانلود یا آپدیت نکنید.
  • بهتر است در دوره‌‌های زمانی خاصی، پسورد دستگاه‌تان را عوض کنید. استفاده از رمز قوی و مناسب به شما کمک می‌کند تا جلوی حدس زدن ِپسوردتان را توسط نرم افزار‌‌های کرکر، بگیرید.

راهکارهای مناسب بعد از آلوده شدن به بدافزارهای دستگاه‌‌های استخراج

در صورتی که به ویروس‌‌های مربوط به دستگاه‌‌های استخراج آلوده شده‌اید و امنیت شما به خطر افتاده است، باید دستگاه‌‌های آلوده یا کامپیوتر‌‌ها را به طور دقیق بررسی کنید. برای اینکه بدانید کدامیک از آنها آلوده‌اند تا بتوانید از بقیه جدایشان کنید، باید رفتار دستگاه را مورد بررسی قرار دهید. معمولاً یک ماینر آلوده برای شناسه‌ی استخر دیگری استخراج می‌کند. گاهی هم می‌توانید نگاهی به کیف پول تان داشته باشید و ببینید که از موجودیِ آن دزدی می‌شود. در صورت وجود چنین نشانه‌‌هایی، ماینرها یا کامپیوتر‌‌ها را از شبکه جدا کنید. شما می‌توانید از جدول زیر برای جداسازی و تخت نظر قرار دادن ماینرها و دستگاه‌‌های خود استفاده کنید

روتر
روتر

دستگاه‌‌ها را طبق جدول بالا تنظیم کنید؛ برای هر بخش باید یک روتر تنظیم شده باشد. به ازای هر روتر، دو سوئیچ قرار می‌گیرد که ماینر‌‌ها به آن متصل می‌شوند. سپس از روتر اصلی به سمت روتر‌‌های سطح اول قرنطینه کابل بکشید (از طریق پورت WLan). روتر‌‌های سطح اول باید به سوئیچ‌‌های سطح دوم قرنطینه متصل شوند (با کابل LAN). جهت دسترسی به مودم، از روتر‌‌های سطح اول قرنطینه می‌توانید IP بگیرید. این کار کمک می‌کند تا بتوانید به صورت کاملا امن وارد تنظیمات پنل شوید.

در مرحله بعد برای از بین بردن ویروس دستگاه های استخراج، باید دستگاه‌‌های آلوده به تنظیمات کارخانه برگردانده شوند. شما می‌توانید این کار را با کمک دکمه ریست (Reset) موجود در پشت هر دستگاه انجام دهید. البته هر دستگاه براساس نوع شرکت سازنده، شیوه‌ی خاصی جهت بازیابی تنظیمات کارخانه دارد. پس از این، باید پسورد دستگاه‌ها تغییر کند. اگر چندین انت ماینر دارید می‌توانید با نرم افزار توسعه یافته توسط بیت مین به نامِ APminerTool رمز عبور همه آنها را عوض کنید. حتما کلمه عبور حاوی نام و حروف برای دستگاه تنظیم کنید که تشخیص دادنِ آن مشکل باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا